Přejít k obsahu
Zavřít
Košík
0 polož.

Ekonomika fotbalu: Jak se kluby vypořádávají s finančními výzvami

11 Oct 2024

Ekonomika fotbalu: Jak se kluby vypořádávají s finančními výzvami


Financování profesionálního fotbalu je poměrně složité a funguje jinak než u amatérských soutěží, které jsou často závislé na členských příspěvcích a veřejných financích. V Česku je například z velké části dotuje FAČR (Fotbalová asociace České republiky). U profesionálních fotbalových klubů naopak převládá soukromé financování. Mají samozřejmě příjmy ze vstupenek, ale ty by jim na pokrytí všech nákladů nestačily. Musí tedy hledat i jiné zdroje, kterých je celá řada a my si je nyní podrobněji představíme.

Reklama má ve fotbale mnoho podob 

Finance fotbalovým klubům zajišťuje zejména prodej reklamních práv, sponzoring nebo dalších komerční aktivity, mezi které patří i merchandising. Zapomínat ale nesmíme ani na podporu sázkových kanceláří, která jen v České republice dosahuje miliardových částek. A poměrně vysoký podíl tvoří i takzvané transferové poplatky za prodej hráčů nebo odměny za účast v mezinárodních soutěžích.

Vysílací práva

Práva na vysílání jednotlivých zápasů domácí nebo evropské ligy si zpravidla kupují komerční společnosti, které za ně nabídnou vyšší sumy než veřejnoprávní televize. A často nastává i situace, kdy proti sobě hrají týmy, které prodaly práva různým televizím. Rozhoduje tedy to, kdo je na hřišti domácí. 


Podle statistik je nejpopulárnější britská Premier League a následují španělská La Liga, německá Bundesliga, italská Serie 1 a francouzská Ligue 1. Těchto pět soutěží má zkrátka výkonnostně navrch a tím si získali výsadní postavení i několikanásobně vyšší příjmy než další evropské ligy včetně té české. i u nás ale vysílání každé sezóny stojí více než 100 milionů korun.

Sponzoři nejen z oblasti sportu

Ve fotbale je možné sponzorovat jednotlivé kluby nebo sportovní utkání, ale také celé soutěže. A to platí pro firmy ze sportovního odvětví i pro všechny ostatní. Typicky samozřejmě fotbalisty oblékají výrobci sportovních oděvů, ale například na stadionech nebo v rámci cateringu se mohou prezentovat i značky potravin, nápojů apod., pro které je to jen další způsob propagace. 


Hlavní slovo má generální sponzor, ale naprostá většina fotbalových klubů nabízí firmám i další formy partnerství. Velkou prestiží je pro oděvní značky to, když mohou hráče oblékat. Někdy tak spolupracují formou barteru, tedy výrobou dresů, kopaček nebo doplňků za prezentaci. U  zmiňovaných pěti nejoblíbenějších soutěží za tuto možnost ale ještě platí.

Další komerční aktivity

Jednou z možností, jak fotbalové kluby vydělávají peníze, je i merchandising, tedy prodej dresů a dalších reklamních předmětů. A obecně platí, že čím větší klub, tím vyšší výdělek mu tyto aktivity zajistí. Do stejné kategorie ale spadá i prodej licencí nebo například možnost prohlídek stadionu a exkurzí do klubového muzea.

Jak je to s prodejem a nákupem hráčů?

Když se podíváme na fotbalové transfery 2024, vidíme u těch nejznámějších jmen částky v hodnotě desítek milionů eur. Je ale nutné si uvědomit, že podobně vysoké jsou i poplatky za jejich nákup. Do výdělku se tedy počítá jen rozdíl mezi příjmy a výdaji. Sumy představující fotbalové platy a transfery nejlepších hráčů ale bývají skutečně astronomické. Dovolit si je tak může jen hrstka elitních klubů. Ostatní se snaží spíš o výchovu vlastních talentů, které později prodají.

Podpora fair play a placení pokut

Za přestupky se platí nejen tresty, ale i penězi a díky tomu funguje ve fotbale finanční fair play. Finance z nich se navíc využívají na to nejpotřebnější, tedy mládežnický fotbal, organizace pro řízení přestupků nebo různé charitativní projekty. Částky ale nejsou tak vysoké, aby způsobily citelné ztráty. Větší finanční problémy ve fotbale tedy vznikají z jiných důvodů, například.
Předchozí příspěvek
Další příspěvek

Děkujeme za přihlášení k odběru

Tento email byl zaregistrován!

Nakupujte vzhled

Vyberte Možnosti

Možnost Upravit
Back In Stock Notification
se přidá do vašeho nákupního košíku.
Všeobecné obchodní podmínky
this is just a warning
Přihlásit se