Ekonomika fotbalu: Jak se kluby vypořádávají s finančními výzvami
Ekonomika fotbalu: Jak se kluby vypořádávají s finančními výzvami
Financování profesionálního fotbalu je poměrně složité a funguje jinak než u amatérských soutěží, které jsou často závislé na členských příspěvcích a veřejných financích. V Česku je například z velké části dotuje FAČR (Fotbalová asociace České republiky). U profesionálních fotbalových klubů naopak převládá soukromé financování. Mají samozřejmě příjmy ze vstupenek, ale ty by jim na pokrytí všech nákladů nestačily. Musí tedy hledat i jiné zdroje, kterých je celá řada a my si je nyní podrobněji představíme.
Reklama má ve fotbale mnoho podob
Finance fotbalovým klubům zajišťuje zejména prodej reklamních práv, sponzoring nebo dalších komerční aktivity, mezi které patří i merchandising. Zapomínat ale nesmíme ani na podporu sázkových kanceláří, která jen v České republice dosahuje miliardových částek. A poměrně vysoký podíl tvoří i takzvané transferové poplatky za prodej hráčů nebo odměny za účast v mezinárodních soutěžích.
Vysílací práva
Práva na vysílání jednotlivých zápasů domácí nebo evropské ligy si zpravidla kupují komerční společnosti, které za ně nabídnou vyšší sumy než veřejnoprávní televize. A často nastává i situace, kdy proti sobě hrají týmy, které prodaly práva různým televizím. Rozhoduje tedy to, kdo je na hřišti domácí.
Podle statistik je nejpopulárnější britská Premier League a následují španělská La Liga, německá Bundesliga, italská Serie 1 a francouzská Ligue 1. Těchto pět soutěží má zkrátka výkonnostně navrch a tím si získali výsadní postavení i několikanásobně vyšší příjmy než další evropské ligy včetně té české. i u nás ale vysílání každé sezóny stojí více než 100 milionů korun.
Sponzoři nejen z oblasti sportu
Ve fotbale je možné sponzorovat jednotlivé kluby nebo sportovní utkání, ale také celé soutěže. A to platí pro firmy ze sportovního odvětví i pro všechny ostatní. Typicky samozřejmě fotbalisty oblékají výrobci sportovních oděvů, ale například na stadionech nebo v rámci cateringu se mohou prezentovat i značky potravin, nápojů apod., pro které je to jen další způsob propagace.
Hlavní slovo má generální sponzor, ale naprostá většina fotbalových klubů nabízí firmám i další formy partnerství. Velkou prestiží je pro oděvní značky to, když mohou hráče oblékat. Někdy tak spolupracují formou barteru, tedy výrobou dresů, kopaček nebo doplňků za prezentaci. U zmiňovaných pěti nejoblíbenějších soutěží za tuto možnost ale ještě platí.
Další komerční aktivity
Jednou z možností, jak fotbalové kluby vydělávají peníze, je i merchandising, tedy prodej dresů a dalších reklamních předmětů. A obecně platí, že čím větší klub, tím vyšší výdělek mu tyto aktivity zajistí. Do stejné kategorie ale spadá i prodej licencí nebo například možnost prohlídek stadionu a exkurzí do klubového muzea.
Jak je to s prodejem a nákupem hráčů?
Když se podíváme na fotbalové transfery 2024, vidíme u těch nejznámějších jmen částky v hodnotě desítek milionů eur. Je ale nutné si uvědomit, že podobně vysoké jsou i poplatky za jejich nákup. Do výdělku se tedy počítá jen rozdíl mezi příjmy a výdaji. Sumy představující fotbalové platy a transfery nejlepších hráčů ale bývají skutečně astronomické. Dovolit si je tak může jen hrstka elitních klubů. Ostatní se snaží spíš o výchovu vlastních talentů, které později prodají.